Zonnebaden, Oplichterij en spanning - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Camiel Amen - WaarBenJij.nu Zonnebaden, Oplichterij en spanning - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Camiel Amen - WaarBenJij.nu

Zonnebaden, Oplichterij en spanning

Door: Camiel

Blijf op de hoogte en volg Camiel

07 December 2014 | Thailand, Bangkok

Hallo lieve mensen in de vrieskou van Nederland, leuke Sinterklaas gehad?

Als eerste wil ik even zeggen hoe leuk ik het vind dat jullie allemaal nog zo actief mijn blog volgen, daar word ik echt vrolijk van. We hebben ondertussen de bergen van Nepal achtergelaten en zijn naar Thailand gevlogen. Hier hebben we al verschillende leuke dingen gezien en gedaan. Ik zal proberen wat van het warme weer van hier naar Nederland te sturen, want volgens mij kunnen jullie dat wel gebruiken.

We hadden besloten dat we na onze zware weken in Nepal (overdrijven is ook een kunst) toe waren aan een weekje op een tropisch eiland in Thailand, een soort vakantie in een vakantie dus. We hadden Ko Samet uitgekozen als ons paradijsje en het was er werkelijk fantastisch, precies zoals je je een tropisch eiland voorstelt. Een mooie blauwe zee, een uitgestrekt strand, een bungalow aan het water en de zon die hele dagen volop scheen. Wij hebben drie dagen languit gelegen op deze stranden en het enige wat we die dagen deden was omdraaien als we onze buik ook bruin wilden laten worden. Één dag zijn we ook gaan met een speedboot gaan snorkelen bij omliggende eilanden. Het zat daar vol met tropische vissen en koraalriffen; wauw.

Na deze week gingen we terug naar de hoofdstad Bangkok. We zijn daar meteen op onze eerste dag opgelicht. Toen we naar het paleis naar de koning liepen sprak een hele vriendelijke man ons aan en deelde mee dat het paleis vandaag gesloten was vanwege 'buddha-dag'. Hij had echter wel een mooi ander plan van ons, voor 40 baht (1 euro) zou hij een túktúk regelen die ons naar drie hoogtepunten van de stad zou brengen. Stom als we waren gingen we gewillig in op dit mooie aanbod. De túktúk bracht ons eerst naar een hele hoge staande budha en de 'lucky buddha'. In de tempel van de 'lucky buddha' stond een meneer in een officieel t-shirt die ons vertelde dat het een hele speciale dag was. Het was namelijk ook 'government-day', omdat de koning over een week jarig was. Het kwam maar één keer in de vier jaar voor dat 'buddha-dag' en 'government-dag' op dezelfde dag vielen en daarom hoefde je je vandaag geen belasting te betalen. Hij was erg aardig en vriendelijk en raadde ons aan om ook vandaag naar een toeristenbureautje te gaan, omdat vandaag dus alles goedkoper was. Stomtoevallig bood de túktúk chauffeur daarna aan om naar zo'n toeristenbureautje te gaan. Wij dachten; kijken kan nooit kwaad. Doordat de mevrouw van het toeristenbureautje ons meteen toertjes wilden aansmeren en wij nog geen idee hadden wanneer we wat wilden doen, liepen we zonder iets te kopen weer naar buiten. De túktúk chauffeur nam ons hierna mee naar de Golden Mount. Vanaf hier hadden we een schitterend uitzicht over de stad. Hierna wou de túktúk chauffeur ons weer meenemen naar een ander bureautje, omdat wij daar ondertussen genoeg van hadden begonnen we te protesteren. Hij zei dat als we daar naar binnen gingen hij gratis benzine kreeg en dat haalde ons over om voor een nietszeggend babbeltje naar binnen te lopen. Daarna wilde de chauffeur ons naar een dure boottocht brengen, omdat wij dat veel te duur vonden bedankten wij beleefd. De chauffeur was toen chagrijnig en bracht ons met een rotvaart terug naar ons hotel. Daar weer aangekomen vroegen we aan de hotelreceptioniste wat voor speciale dag het vandaag precies was. Toen kwamen we erachter dat het geen speciale dag was, dat het paleis nooit dicht is, dat de 'lucky buddha' helemaal niet bestaat, dat we vandaag geen speciale kortingen kregen en dat de boottocht veel te duur was. We voelden ons bedonderd. We vonden het wel raar dat zo ontzettend veel mensen aan dit rare spel meededen en uiteindelijk maar één euro hadden verdiend.

Na deze inhuldiging in Bangkok gingen we de volgende dagen wel naar het paleis van de koning. Dit is een werkelijk schitterend complex wat de sfeer heeft van 1001 nacht van de efteling. Ook staat daar de bijzondere emerald buddha van vele eeuwen oud. Hij is zo bijzonder, dat de koning drie keer peer jaar het outfit van dit beeld veranderd in een grote ceremonie. Hij krijgt dat een outfit aan die past bij het seizoen dat komen gaat waardoor het beeld het niet te warm of te koud krijgt.

Na Bangkok zijn we met de trein naar Ayuthaya gegaan. Dat is stad die van 1350 tot 1750 de hoofdstad van Thailand was. In deze stad zijn nog heel veel overblijfselen van die periodes te vinden. Links en rechts van de straat staan ruïnes die vele eeuwen oud zijn. We hebben een paar van deze ruïnes, die vroeger paleizen of tempels waren, bezocht en het was erg mooi om hier in te lopen. Het was vooral gek om te realiseren dat op dezelfde plek 600 jaar geleden het een drukte van jewelste moet zijn geweest.

Na deze avonturen kwam het spannendste avontuur van de hele reis, de gebeurtenis waarbij raften en paragliden opeens kinderspel wordt. Ik krijg er nog steeds rillingen van als ik eraan terug denk. Ik ging in Thailand naar de kapper. Mijn haren zijn nog nooit zo nauwkeurig geknipt en ik zie er hopelijk weer goed uit voor de foto's!

Bedankt voor het lezen van mijn blog!
Camiel

  • 07 December 2014 - 12:31

    Leonieke:

    wat een schitterende gebouwen, pracht en praal!
    Hebben ze ook een Mc Donalds daar? Want met die euroknallers, dan snap ik wel dat ze veel doen voor één euro....
    Vanaf vandaag volg ik 2 "waar ben je nu's" want mijn schoonzus is met haar familie naar Nieuw-Zeeland, nu in Hong Kong en over een paar dagen in Christchurch. Daar begon jouw vorige reis, die ook zo prachtig was, je hebt al veel gezien aan de andere kant van de wereld. En wij kunnen lekker thuis op onze luie stoel met jullie mee genieten, ideaal toch?
    Hier staat de kerstboom al, maar in Thailand zal wel geen kerstmis zijn neem ik aan? Misschien kun jij een paar Thailanders oplichten op 25 en 26 december, special days!
    Groetjes Leonieke

  • 07 December 2014 - 19:56

    Marga:


    Voor 1 euro heel Bangkok door, dit verhaal komt ons bekend voor...
    Ik ben toch heel benieuwd naar je nieuwe kapsel, foto!
    Liefs Marga

  • 07 December 2014 - 20:11

    Karen:

    Camiel wat schrijf je toch gezellig erg leuk om te lezen. Hier regent het nu. Vandaag was een sombere dag. Maar dat hoort bij deze tijd. We mogen eigenlijk niet klagen hoor. De kerstboom staat er al weer. Weer een jaar voorbij bijna. Voor de rest heb ik weinig te melde hoor. Geniet er nog maar eens goed van en we horen jullie wel weer. Gr karen en Albert

  • 07 December 2014 - 21:34

    Ilonka :

    Hoi Camiel
    fijn dat je weer een verhaal in je blog geschreven hebt! Toch wel heel bijzonder wat je toch allemaal mee maakt daar aan de andere kant van de wereld! Ik ben afgelopen week weer begonnen met werken na mijn zwangerschap verlof! Wel weer leuk om te beginnen hoor! En ook leuk die reactie's van de klanten dat ze weer blij zijn dat ik er ben dat doet je wel goed! Dit weekend was er weer balans bij de appie dat was weer super gezellig! Leuk foto's die je hebt gemaakt! Ja stuur maar eens een koffer vol lekker weer deze kant op alvast hartstikke bedankt daar voor! ;-)
    Camiel heel veel plezier en tot het volgende verhaal!
    Groetjes ilonka

  • 09 December 2014 - 13:22

    Conny:

    Weer super geschreven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Camiel

Hallo Iedereen, Ik ga binnenkort een aantal maanden naar Nieuw Zeeland toe. Daar ga ik backpacken. Op die manier wil ik dit mooie land leren kennen. Ik begin op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland en na ongeveer 2 maanden ga ik richting het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Ik hoop dat ik jullie op deze manier goed op de hoogte kan houden van mijn avonturen!! Groeten, Camiel

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 27575

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 01 Maart 2015

Avontuur in Azie

16 Februari 2010 - 03 Juni 2010

Nieuw zeeland here I come

Landen bezocht: