Iedereen, ga naar Laos! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Camiel Amen - WaarBenJij.nu Iedereen, ga naar Laos! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Camiel Amen - WaarBenJij.nu

Iedereen, ga naar Laos!

Door: Camiel

Blijf op de hoogte en volg Camiel

13 Januari 2015 | Laos, Don Det Tok

GOEDENDAG dames en heren van het goede leven,

De vorige keer dat ik jullie verliet waren we nog in Thailand. Ondertussen hebben we weer een nieuw land 'ontdekt'. We zijn vanaf het noorden van Thailand Laos binnengegaan en zijn vanaf het noorden van Laos naar het zuiden gereisd. In Laos hebben we heel erg leuke, speciale, vermoeiende en verrassende dingen gedaan.

In het noorden van Laos zijn we begonnen met een jungletocht door de jungle van Namta.. Het mooiste van de tocht was de slaapplek waar we de eerste dag aankwamen.We mochten daar verblijven in een traditioneel jungledorp waar Laosiaanse mensen nog steeds zoals vroeger leefden. De kippen, varkens en honden liepen overal los rond en iedereen (inclusief wij) sliepen in schattige houten hutjes. Er was geen elektriciteit of stromend water, maar wel één grote antenne in het midden van het dorp die signalen opving voor één tv die op zonne-energie werkte! Wat moeten we ook zonder de televisie. 's Nachts hebben we in onze hut met knorrende varkensgeluiden en de junglegeluiden om onze hut heen heerlijk geslapen. De volgende dag gingen we door heel erg dichte jungle met enorm dikke en hoge bomen; dit was echt de jungle.

Helemaal van het noorden naar het zuiden van Laos loopt de rivier de Mekong. Die rivier verbindt veel steden met elkaar. Dat is erg handig, want daardoor hoeven toeristen zoals wij voor een keer niet in een bus te reizen. We hadden de slowboat (grote lange boot) gekozen die van Bokeo naar Luang Prabang ging. Het waren twee heerlijke dagen dobberen op de Mekong en lekker van het uitzicht genieten.

De dagen daaropvolgend zijn we in de twee grootste steden van Laos geweest, maar wij hebben de conclusie getrokken dat Laos zijn natuur mooier is dan de steden. Waar Lizzy en ik het ook helemaal over eens zijn, is dat de mensen in Laos hele aardige mensen zijn. Vergeleken met het toeristische Thailand zijn ze veel vriendelijker, minder agressief verkopend en lachen ze heel erg veel.

Nadat we twee dagen in de hoofdstad waren geweest gingen we richting Konglorvillage. Ons hotel daar zat naast een soort festival die gehouden werd, omdat er een monnik was overleden. Beetje vreemd om een groot feest te gaan vieren als iemand overleden is, maar wie zijn wij om een leuk feestje te verpesten. Wij besloten daarom 's avonds ook een kijkje te gaan nemen. We stonden een beetje onwennig achteraan het publiek en binnen een paar minuten kwamen Laosiaanse mensen naar ons toegelopen met biertjes en de dringende boodschap om die heel snel op te drinken. We waren letterlijk de enige twee buitenlanders en niemand sprak een woord engels, maar de avond was met behulp van de vals zingende artiesten erg leuk.

De volgende dag lukte het ons niet om vroeg uit bed te komen dus gingen wij 's middags naar de Kong Lo Cave. We betaalden hier voor een boottripje door deze grot. Het is lastig uit te leggen hoe mooi die grot was. Beeld je eens in hoe de onderwereld er volgens jouw uit zou zien, iemand de film hercules gezien? De onderwereld van Hades, weten jullie die nog? Een rivier door een hele donkere grote grot. Zo zag de Kong Lo Cave eruit, een 7 kilometer lange gigantische donkere grot, een soort duistere megakathedraal. Het duurde een uur om er met een motorboot doorheen te komen en daarna een uur terug; een fantastische grot en een fantastische ervaring.

Daarna zijn we naar het zuidelijkste puntje van Laos gegaan, wat ook wel 4000 Islands wordt genoemd. We hebben ze niet geteld, maar we geloven meteen dat het er 4000 zijn die daar in de Mekong liggen. Wij hebben daar een kayaktrip geboekt met een bijzonder hoogtepunt; de irrawaddy dolfijn. Een zoetwater dolfijn met een hele rare bult op zijn hoofd. Hij leeft in een hele grote plas in de Mekong. Toen we daar kwamen hoorden een paar keer een blaasgeluid op afstand. Toen we voorzichtig dichterbij peddelden konden we hun rug zien :-) We konden niet dichterbij komen, want ze waren heel verlegen, maar we waren heel blij dat we ze gezien hadden.

Laos, een fantastisch land en een aanrader voor iedereen! Jammer genoeg moesten we alweer naar de volgende bestemming; Cambodja. We zijn daar eergisteren veilig aangekomen.
Bedankt voor het lezen voor mijn blog!!
Camiel

• 13 Januari 2015 - 19:50

Daan:

Mooi verhaal! Goed om te horen dat je helemaal Laos gaat daar! :D

• 13 Januari 2015 - 20:14

Conny:

Weer een mooi verhaal Camiel! Super om te lezen.

• 13 Januari 2015 - 21:06

Ilonka :

Wat hebben jullie weer veel mee gemaakt! Met veel super dingen en veel ervaring rijker! Heel veel plezier samen en tot het volgend verhaal :-)

• 14 Januari 2015 - 15:46

Leonieke:

zucht...gisteren al honderdduizend té mooie foto's van Nieuw-Zeeland (jou niet onbekend) gezien van mijn schoonzus, nú weer dit natuurschoon, wát doen wij toch verkeerd.................?
    Ik mag sinds deze maand bij AH Schijndel vertoeven, ook leuk na 3 maanden Veghel.
    Ga zo doorrrrrrrrrrrrr!

• 16 Januari 2015 - 23:41

Karen:

hallo Camiel,

jullie maken ook echt veel mee zeg super leuk het is ook fijn om dat te lezen.
    Geniet nog maar lekker samen gr karen en albert

• 17 Januari 2015 - 08:19

Marga:

Wat een prachtige foto's!!