Het is niet altijd rozengeur en maneschijn - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Camiel Amen - WaarBenJij.nu Het is niet altijd rozengeur en maneschijn - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Camiel Amen - WaarBenJij.nu

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn

Door: Camiel

Blijf op de hoogte en volg Camiel

02 Februari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

goedendag lieve mensen,

Dit blog wordt een beetje anders dan de vorige blogs. Ik heb besloten jullie eens eerlijk te vertellen hoe het reizigersleven er nu eigenlijk uit ziet. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, nee hoor, wij hebben ook onze problemen. Om ons hart te luchten en om jullie minder jaloers te maken heb ik besloten een top 10 te maken van de grootste ergernissen van ons als reizigers. (Voordat jullie gaan denken dat ik een verwend kind ben, dit is bedoeld om onze grappige luxeproblemen op een ironische manier te vertellen. We hebben het prima naar ons zin hoor)

De top 10 ergernissen

10. Mooie nummer 10; het wachten op bussen. Bussen rijden hier vanzelfsprekend niet volgens een schema, maar men zou toch enigszins mogen verwachten dat als een bus er normaal gesproken 9 uur over doet, hij er niet opeens 14 uur over doet. Het hoogtepunt was toen we net van het busstation vertrokken waren naar Pakse (Laos), besloot de buschauffeur zijn vriend een handje te helpen een kilo of 30.000 van rijstzakken op zijn bus te laten laden. De passagiers wachten wel, dacht hij. We hadden niet echt keuze, het duurde in totaal 3 uur om het op te laden.

9. Iedereen kent hem; de hurkwc. Op weg naar zuid-Frankrijk is één keer van zo'n wc gebruik maken vervelend. Echter als de helft van de wc's in het land hurkwc's zijn, gaat men zich er toch aan ergeren. Nog geluk dat ik meestal kan staan.

8. Zelfs hier; de dronken toerist. Het is zó beschamend om jongere toeristen overal met hun biertje in hun hand te zien. In de bus, in de apotheek, in de supermarkt, het biertje wijkt niet van hun hand. Moet dat nou echt?

7. Knarsen mijn tanden nou?; stoffige wegen. Als wij op onze scooter zitten, fietsen of in een túktúk rijden, rijden we vaak over slechte wegen. Het hobbel en gebobbel is nog niet eens zo vervelend, maar het is wel naar als er auto's langskomen die dan een hele vlaag zand in je gezicht gooien. Het advies; ogen dicht en je stuur rechthouden

6. Het allergrootste luxeprobleem dat u ooit gehoord heeft; 's nachts zeegeluiden. We hebben nu al een aantal keren in een hutje op het strand of aan een rivier doorgebracht. Dat is natuurlijk prachtig, behalve als je moet slapen. Het inslapen is geen probleem, alleen in de nacht wakker worden is vervelend. Als je eenmal de zeegeluiden hoort, is het te laat. Je blaas vat de zeegeluiden op als een aanmoediging om samen te knijpen en voor je het weet ren je naar de wc. (zielig he?)

5. Opdringerigheid is nooit prettig, zeker niet bij; verkopers. Dachten jullie dat de verkopers bij de bijenkorf te opdringerig waren? Kom dan maar niet naar Azie. Als je richting een kraampje kijkt, het maakt niet uit vanaf hoever, is het gebeurd. Je wordt nageroepen en eventueel komen ze achter je aan met hun product. Ze komen soms ook zelf naar je toe met goederen in hun arm op het strand, in parken of bij tempels. Je hebt als antwoord twee opties; of je koopt iets of je zegt vriendelijk 'No thank you'. Als je iets koopt is het eigenlijk nog niet goed, want je moet meer kopen. Als je 'no thank you' zegt, hoor je ze vaak op een chagrijnige manier 'no thank you' nazeggen. Men schijnt in dit soort landen het idee te hebben dat je als toerist een wandelend bankbiljet bent. Natuurlijk hebben we niks te klagen, maar het gaat irriteren als iedereen geld van je wil.

4. Leuk voor de eerste keer, maar 1242 keer later begint het te irriteren; de túktúkchauffeur. Kennen jullie de túktúk? Zo'n motorfietsje met een soort aanhanger erachter waar een paar mensen in kunnen zitten. Je kan geen 10 meter over straat lopen in toeristische gebieden zonder aangesproken te worden. 'Hello sir, Where you go? Oh that's really far, you need túktúk, I give you good price.' Op bepaalde plaatsen brengen de chauffeurs de irritatie naar een hoger niveau. Als je eenmaal door een chauffeur opgehaald bent van het busstation en afgezet bent bij je hotel, blijft hij de rest van je verblijf daar op je wachten. Elke keer als je dan naar buiten gaat of naar binnen komt vraagt hij dan zielig of je een túktúk nodig hebt, als je dat beleefd afwijst, wordt hij chagrijnig. Eenmaal ging het zover dat een chauffeur geld wilde hebben, omdat hij drie dagen op ons had staan wachten. Wij hadden hier helemaal niet om gevraagd!

3. Iedereens favouriet; de mug. Alleen is die hier niet alleen irritant, maar kan die ook vervelende ziektes met zich meedragen. Dat betekent pillen slikken, DEET smeren en elke keer die ellendige klamboe ophangen die 'snachts altijd naar beneden komt, zodat je dan in een soort visnet wakker wordt.

2. Goede nummer 2; de reizigersdiarree. één verkeerd ijsklontje, met kraanwater gewassen blaadje sla en je brengt de volgende dag op de wc door. Je zou er bijna paranoide van worden. Gelukkig is hier antibiotica makkelijker te verkrijgen en goedkoper dan een flesje cola.

1. Met stip op nummer 1 binnengekomen; de bedwants. De wat? hoor ik nu veel mensen denken, de bedwants. Een soort kleine kakkerlak van een halve centimeter die eigenlijk uitgestorven is in Nederland. Hij verstopt zich overal om 'snachts tevoorschijn te komen en je helemaal lek te steken. 'Sochtends als je dan wakker wordt zit je onder de jeukende bulten. Van hotel wisselen heeft weinig zin, want die beestjes kruipen in één nacht in de naden van je tas en in je kleren. Wat is dan wel een oplossing? Allés wassen, met vergif inspuiten en nieuwe tassen kopen en hopen dat ze wegblijven, inderdaad een dure grap.

Dames en heren, na al deze dramaverhalen hoop ik dat jullie al iets meer tevreden zijn met jullie rustige bestaan in Nederland. Geniet ervan dat je gewoon de Albert Heijn binnen kan lopen zonder dat iemand een krop sla onder je neus duwt om te verkopen. Geniet ervan dat er nog lang geen muggen in Nederland zijn. Geniet van al het asfalt dat er ligt. Geniet dat je wakker wordt zonder bultjes en denk aan mijn verhaal als de trein of bus 5 minuten te laat is. Wij nemen nog een fruitshake op ons ligbedje op het strand, bij 30 graden moet je genoeg drinken. Tot de volgende keer!
Camiel

• 02 Februari 2015 - 19:36

Daan Timmers:

Het reizigersleven gaat niet over rozen:-). Wel goed om te horen dat Lizzy niet in de top 10 staat ^^. Veel sterkte daar!

• 02 Februari 2015 - 20:08

Marga:

Oh, wat is het leven zwaar.........(uitgesproken door Brigitte Kaandorp)

• 02 Februari 2015 - 20:12

Marga:

En dan nummer 6...............nee, werkelijk waar.................

• 02 Februari 2015 - 23:36

Marijke Grimberg:

hoi,Lizzy en Camiel wat hebben wij het goed in Oostenrijk .schone sneeuw warme zon aardige mensen.
    We moeten wel in eigen autorijden.Maar bij jullie is er iets te beleven bedankt voor de tip.
    wij wensen jullie toch nog heel veel plezier en goede reis.Met Gerard gaat het hier ook nog aardig.
    we kijken uit naar de volgende weten waardigheden ,Succes groetjes Marijke.

• 04 Februari 2015 - 21:54

Ilonka :

Hoi Camiel
    toch wel grappig die top 10 van jullie!
    Ook wel weer leuk te lezen hoe het gaat in mindere tijden! Heel veel succes en plezier verder! Hopelijk met niet meer zo veel ergernissen?!
    Groetjes Ilonka

• 07 Februari 2015 - 08:40

Frank:

Zo zie je maar, 'schone schijn'.
    Niks voor mij hoor; reizen.
    Wat een narigheid.

Groet, Frank.