een rode stip en safari's - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Camiel Amen - WaarBenJij.nu een rode stip en safari's - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Camiel Amen - WaarBenJij.nu

een rode stip en safari's

Door: Camiel

Blijf op de hoogte en volg Camiel

11 Oktober 2014 | Nepal, Kathmandu

hallo lieve lezers,

Als eerste wil ik Ilonka van harte feliciteren met haar zoontje! En ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar leuke reacties op mijn blog! Het is nu officieel, ik ben een maand weg uit ons kleine kikkerlandje. Of ik Holland mis? Ik zou heel graag een pain de boulonge brood met old amsterdammer kaas willen eten, of in mijn eigen comfortabele bed willen slapen, of studio sport zondag om 7 uur wilen kijken en bovendien mis ik jullie allemaal. Maar Nepal hierzo heeft ook echt zijn charmes.
Een week geleden begon het grote Dasain feest in Nepal, vergelijkbaar in grote met ons kerstmis. Wij hadden de eer om dit feest met ons gastgezin te mogen vieren. Vrijdag drie oktober was de grote dag, dan zou de familie en wij 'tika' ontvangen. We werden die dag gewekt om 9 uur, omdat het geven van 'tika'altijd op een vast tijdstip moet plaatsvinden. Het hele gezin verzamelde zich in de kamer waar de vader normaal gesproken bidt. 'Tika' is een rode substantie met rijst erin die op het voorhoofd wordt gedaan in het hindoeistische geloof. Het ontvangen van die 'tika' brengt geluk voor het komende jaar. Het geven van die 'tika' aan de ontvanger ging volgens een vast ritueel. Eerst deed de vader takjes in het haar van de ontvanger, dan gaf hij een soort yoghurt in de hand, dan deed hij de 'tika' op het voorhoofd terwijl hij gelukswensen zei, dan kreeg of gaf de ontvanger geld, boog de ontvanger het hoofd en kreeg daarna een stuk fruit. Dit hele ritueel werd vaak herhaald, omdat elke man 'tika' gaf aan iedereen die jonger dan hij. Wij kregen dus ook 'tika' van de grootvader en zijn zoon. Ik was in de eer om ook 'tika' aan Lizzy te geven, omdat ik een respectable 10 dagen ouder ben dan zij. Omdat Lizzy en ik nog steeds 'getrouwd zijn', moest Lizzy ook geld aan mij geven in plaats van andersom. (gniffel) In de loop van de dag kwamen er enorm veel mensen langs om een soort extra 'tika' te ontvangen van de grootvader en zoon in ons huis. Ook ging onze familie langs bij buren en familieleden om hier hetzelfde te doen. Het was heel bijzonder om dit zo intiem met een Nepalese familie mee te maken, een ervaring die ik nooit meer zal vergeten.

We hadden na deze feestdag nog vijf dagen vrij en wat is een betere invulling dan om deze dagen door te brengen in de jungle. De jungle? Ja, het zuiden van Nepal is één en al jungle. We gingen zondag met de bus naar de jungle. Gelukkig was het best dichtbij, maar 150 km. Jammer genoeg zijn de wegen hier zo belabberd dat we daar 8 uur over deden, inclusief een stop vanwege een lekke band. De dag erop zijn we met een gids gaan kanoen in de jungle. Tijdens deze kanotocht zijn we fantastische dieren tegengekomen. De meest spectaculaire waren de dieren die lastig ontdekt konden worden, omdat ze zo veel leken op boomstammen: KROKODILLEN! We hebben tijdens onze kanotocht 6 krokodillen gezien! Ik zou niet gedacht hebben dat ze echt waren, maar toen we iets te dichtbij kwamen om een foto te maken van een krokodil, ging hij met veel spetters het water in.

Na een kanotocht van anderhalf uur zijn we in de jungle aan land gegaan voor een dagtocht in de jungle. We hadden heel veel geluk, want na een half uur stak er al een luipaard vlak voor onze neus over. De tocht was verder erg vermoeiend, het was een graadje of 35 en wij waren zo snugger geweest om te denken dat we aan één waterfles per persoon genoeg hadden, maar dat was het duidelijk niet. Tijdens onze tocht hebben we ook nog aapjes en rendieren gezien, maar wij hoopten in het bijzonder om een ander dier te zien. We hadden de hoop al opgegeven om dat dier te zien en toen we tegen 16uur het nog steeds niet gezien hadden, besloot de gids weer richting het hotel te gaan. Opweg naar het hotel zag de gids echter sporen. We liepen 10 minuten achter deze sporen aan en toen hoorde we opeens een plons en geblaas erg dichtbij. Het dier liep vlak voor onze neus ervandoor. De gids duwde mij snel een boom in. En toen zag ik ze in de verte, de neushoorns. Het waren twee grijze kolossen die lekker aan het grazen waren. Ik was heel blij dat we deze beesten nog zagen, na onze lange en vermoeidende tocht.
Die nacht hebben wij in een toren in de jungle geslapen. We zouden 'savonds wilde dieren kunnen horen, maar we waren zo moe dat we erg vroeg zijn gaan slapen. De volgende ochtend moesten we al vroeg op, want we gingen op olifantensafari! Op de rug van de olifant door de jungle! Onconfortabel voor mijn lange benen, maar wel heel erg leuk. Die middag zijn we naar het Elephant breeding centre gegaan, daar zorgen ze ervoor dat de olifantensoort in stand blijft. Er was daar een babyolifant van 24 dagen oud! Die had jammer genoeg een huidinfectie, maar zoals Johan Cruijf al beweerde; elk nadeel heeft zijn voordeel. Doordat hij zoveel jeuk had, kwam hij veel naar het hek toe om zijn rug te krabben waardoor wij hem konden aaien!

De dag erop zijn we weer in de bus richting ons gastgezin gegaan en de afgelopen twee dagen zijn we druk in de weer geweest met ons vrijwilligerswerk. Donderdag hebben we weer meegeholpen in de eerstehulppost en vrijdag hebben we een vragenlijst vertaalt. We gaan de komende weken weer hard aan de slag om te zorgen dat we iets kunnen bijdragen voor de mensen in dit land.
Namasté en tot de volgende keer

Camiel

• 11 Oktober 2014 - 16:45

Karen:

Hallo Camiel wat is het toch leuk om jou verhaal te lezen super. Het is hier niet zo mooi weer. Je kent het wel regen en het kijkt donker. Jullie maken veel mee he top. Wij bij Ah zijn bezig met het organiseren van een feest bij Traxx casino spel. Er gaan er dit keer veel mee. Fijn is dat. gaat helemaal goed komen denk ik. Dus Camiel je kunt je nog opgeven hiervoor hahahaha. Vlieg maar even over zou ik zeggen.

Nou dat was mijn bericht weer groetjes Karen en Albert

• 11 Oktober 2014 - 23:20

Caroline:

Mooie foto's, Camiel!

• 12 Oktober 2014 - 12:39

Leonieke:

Hey mr. en mv. van Amen,
    geweldig die wilde dieren! Tasje van krokodillenleer zit er zeker niet in..? Mooi hoor, maar daar hoef je toch niet zover weg voor te gaan, hier om de hoek, Ziezoo...?
    Laat effe je adres achter dan sturen we die Old Amsterdam wel naar jullie op, want kan me voorstellen dat die rijst je neus uitkomt.
    Knap dat jullie met de middelen die je hebt, toch heel goed werk kunnen verrichten. Moet een goed gevoel geven.
    AH Veghel is, is,...is, ook leuk, leuke collega's maar sommige klanten zijn om te schieten! Ik laat je weten als het zover is gekomen ;-)
    Groetjes Leonieke

• 13 Oktober 2014 - 20:52

Ilonka :

Hey Camiel
    ten eerst bedankt voor je felicitaties! Super leuk zeg :-)
    En ook fijn te lezen dat je toch wel bepaalde dingen mist van uit Nederland!
    Wat heb je toch weer een super leuk verhaal! Wat maak je toch leuke dingen mee daar in Nepal! En wat een prachtige foto's! En dan die Jungle toch echt gaaf zeg!
    En wat jij als vrijwilliger een goed steentje bijdraagt in dat land echt super goed van je! Ik ga je weer heel veel plezier en succes wensen! En tot je volgende blog!

Groetjes Ilonka