vleermuizen,krokodillen, en er nog meer van willen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Camiel Amen - WaarBenJij.nu vleermuizen,krokodillen, en er nog meer van willen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Camiel Amen - WaarBenJij.nu

vleermuizen,krokodillen, en er nog meer van willen

Door: Camiel

Blijf op de hoogte en volg Camiel

19 Februari 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo mensen van het goede leven,

Omdat mijn reis natuurlijk uit veel mer bestaat dan die kleine ergernissen, komt hier weer een blog zoals jullie die gewend zijn van mij. Boordevol doldwaze avonturen, professionele foto's en genoeg spelfouten om mijn Nederlands leraar achter zijn hoofd te doen laten krabben.

De laatste keer dat ik mijn avonturen vertelden gingen we net Laos uit en Cambodja in. We zijn in Cambodja meteen naar één van de hoogtepunten van onze reis en misschien wel van de wereld gegaan; Ankor met daarin Ankor wat. Ankor is de oude hoofdstad van het grote Khmer rijk, dat rijk is te vergelijken met het oude Romeinse rijk en strekte tijdens zijn hoogtijdagen van zuid-Thailand tot noord-Vietnam. Bij zo'n groot rijk hoorde natuurlijk ook een grote hoofdstad en dat werd Ankor. In Ankor zijn heel veel, maar dan ook heel veel, oude tempels te zien die de Khmer een millennium geleden hebben gebouwd. Wij hebben in drie dagen de mooiste proberen te bezichtigen met als eindpunt de hoofdtempel; Ankor Wat. Ik ga hier verder niet teveel woorden aan vuil maken, want het is lastig te beschrijven hoe mooi het is. Ik hoop dat de foto's een beetje de lading dekken.

Na Ankor zijn we naar Battambang gegaan. Wij hebben daar de meest aparte treinreis ooit gemaakt; een rit in de bamboetrein. Hierbij zit je op een soort bamboevlot en ga je met een rotvaart over een oud Frans spoor heen. Deze bamboetrein werkt al 100 jaar en heeft een geniale oplossing bedacht voor als men op een enkele spoorbaan een tegenligger tegenkomt. Je haalt gewoon het superlichte bamboevlot van de baan en de tegenligger kan erdoor. Ook hebben we in Battambang een batcave bezocht. We gingen tegen avondschemering voor deze spleet in een berg zitten, want we hadden gelezen dat er vleermuizen uit deze grot zouden komen bij zonsondergang. Om 17.45 begon het, duizenden en duizenden vleermuizen vlogen opeens massaal uit de grot. Ze vormden een soort hele lange sliert door de lucht. en het ging maar door. Ik denk dat het er echt miljoenen moeten zijn, fantastisch om te zien.

We vervolgde onze reis naar de hoofdstad Phnom Penh. Daar hebben vooral de monumenten die herinneren aan de verschrikkingen van de zogenaamde 'rode Khmer' in de jaren 70 diepe indruk op ons gemaakt. Twee miljoen mensen van de acht miljoen Cambodiaanse inwoners zijn in die jaren om het leven gebracht door dat regime. Na al deze indrukwekkende musea vonden we dat het weer tijd was voor een strandweekje. Ik noem het vakantievakantie, een vakantie in een vakantie. We hebben een hutje letterlijk aan het strand geboekt en een paar daagjes heerlijk uitgerust.

Cambodja is niet zo'n heel groot land, ik durf zelfs te beweren dat Nederland groter is. Dus na 2 en een halve week hadden wij gezien van Cambodja wat we wilden zien en gingen we de grens met Vietnam over. We gingen eerst naar de Mekongdelta in het zuiden van Vietnam. Daar hebben we een dag met een bootje de beroemde drijvende markten van de Mekongdelta bezocht. Heel veel boten stampensvol watermeloenen, ananassen, spitskool, kokosnoten enz. lagen daar in een grote kleurrijke massa op de rivier en wij vaarden er tussendoor!

Hierna zijn we richting het noorden van Vietnam gegaan en zijn we gestopt bij het Cat Tien national park. We hebben in dat park een dag gefietst en zijn daar wilde zeldzame aapjes tegengekomen en hebben wilde krokodillen in een meer zien drijven. Ook zijn we daar naar het Gibbon rescue centre gegaan waar ze de golden gibbons redden van handelaren. Golden gibbons zijn echt de coolste dieren ooit, vrouwtjes zijn goud met zwarte wangen en mannetjes zijn zwart met gouden wangen. Ze slingeren echt als apen met van die hele lange armen. Ook 'zingen' ze een paar keer per dag. Dat 'zingen' klinkt alleen meer als een keihard brandalarm, maar is wel fantastisch om te horen.

Wederom bedankt voor het lezen van mijn blog!
Veel groeten,
Camiel

  • 03 Maart 2015 - 08:56

    Marga:

    Aha, de reagerenknop doet het weer!
    Ankor Wat lijkt mij ook heel mooi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Camiel

Hallo Iedereen, Ik ga binnenkort een aantal maanden naar Nieuw Zeeland toe. Daar ga ik backpacken. Op die manier wil ik dit mooie land leren kennen. Ik begin op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland en na ongeveer 2 maanden ga ik richting het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Ik hoop dat ik jullie op deze manier goed op de hoogte kan houden van mijn avonturen!! Groeten, Camiel

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 27591

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 01 Maart 2015

Avontuur in Azie

16 Februari 2010 - 03 Juni 2010

Nieuw zeeland here I come

Landen bezocht: